Verkeersschool de Ridder
Menu

Rijden met een dikke winterjas… geen goed idee

De Duitse ANWB, oftewel ADAC, waarschuwt dat rijden met een dikke winterjas aan, zeer gevaarlijk kan zijn. Maar hoe kan je dan toch autorijden zonder het koud te hebben?

De gordel past vaak niet goed als je dikke winterkleding aan hebt, waardoor je mobiliteit wordt beperkt. Het ADAC heeft dit getest met dummy’s. Ze bootsten een verkeerssituatie na, waarbij een volwassene en een kind met dikke winterkleding aan stopten met een snelheid van 16 km, wat vergelijkbaar is met een kop-en-staartbotsing. Het resultaat was niet best. De gordels waren bij beide poppen diep in de buik gesneden. De gordels kunnen ernstig letsel aanbrengen op het lichaam wat bijvoorbeeld inwendige bloedingen kan veroorzaken. Door de winterkleding zit er meer ruimte tussen de riem en je lichaam, waardoor de riem naar je lichaam toe kan bewegen. Bij volwassenen is het ideaal als de riem de heupbeenderen omvat en bij kinderen de dijen, maar door de vulling in winterkleding kan het zijn dat de riem over de onderbuik valt.

Het advies is daarom om geen dikke winterjassen aan te hebben tijdens het rijden. Heb je het dan echt te koud? Neem dan maatregelen als het hebben van een dekentje of zet het verwarmingssysteem van de auto aan.

Niet alleen winterjassen zijn af te raden. Denk bijvoorbeeld aan hoeden en sjaals die je zicht kunnen belemmeren of slechte grip op het stuur door gevoerde handschoenen. Draag ook liever geen winterlaarzen, want die kunnen het gebruiken van de remmen en het gaspedaal moeilijk voor je maken. Dat kan tot uiterst gevaarlijke situaties lijden.

In Nederland zijn geen voorschriften voor het dragen van winterkleding tijdens het autorijden. Verkeersschool De Ridder wil jullie er daarom op wijzen om altijd zelf na te denken over wat je aan hebt en de risico’s daarvan voordat je de auto in stapt.

Meer nieuws
Eindelijk we mogen aan het werk

Eindelijk goed nieuws!!!!

We mogen weer aan het werk per 3 maart 2021.

Al onze instructeurs staan klaar om vol aan de slag te gaan en iedereen weer tot dienst te zijn om hun rijbewijs te halen.

We weten alleen nog niet precies hoe het gaat verlopen met alle praktijk examens van leerlingen die nu al geboekt staan, het CBR zal later met een protocol komen.

Er zijn hierin verschillende scenario’s mogelijk dus we wachten af waar het CBR mee komt en zullen dit dan direct aan onze leerlingen laten weten.

 

Vooralsnog blijven wij als rijschool wel bij ons eerste protocol met betrekking tot examen leerlingen:

 

Alle leerlingen die al een praktijk examen hebben staan hebben voorrang met rijlessen op alle andere leerlingen Nadat alle examen leerlingen zijn gepland voor rijlessen zijn alle leerlingen die hun theorie al hebben behaald aan de beurt Nadat bovenstaande leerlingen geboekt zijn voor rijlessen mogen alle andere leerlingen lessen inplannen

 

We willen hiermee voorkomen dat leerlingen die al examen hebben staan niet meer voldoende kunnen rijden.

Ons kantoor en de instructeurs zullen alle leerlingen in bovenstaande volgorde bellen om nieuwe lessen in te plannen.

Voor alle voorrang leerlingen is het wel noodzakelijk dat ze hun agenda bij de hand hebben en tijd kunnen vrijmaken om te lessen. Gezien de hoeveelheid leerlingen die veel moeten lessen hebben wij 2 nieuwe instructeurs aangenomen die graag bij ons aan de slag gaan. Hierdoor creëren we veel ruimte om alle leerlingen te kunnen weer te laten starten.

 

Actie
Volgende week start het CBR weer met praktijkexamens van het motor- en brommerrijbewijs

Dinsdag werd door directeur Alexander Pechtold bekend gemaakt dat vanaf volgende week de praktijkexamens van het motor- en brommerrijbewijs weer hervat kunnen worden. Zo kan er een begin worden gemaakt aan het inhalen van de grote achterstand.

Al meer dan 600.000 theorie- en praktijkexamens zijn uitgesteld door de coronamaatregelen. In december 2020, begin van de tweede lockdown, had het CBR al maatregelen genomen om de achterstand in te kunnen halen. Door de steeds oplopende uitstellingen zijn die maatregelen nu niet meer voldoende.

Als er nu geen extra maatregelen genomen zouden worden, zouden de wachttijden voor de praktijkexamens tot zeker twintig weken oplopen. Het inhalen van de achterstanden zou dan veel tijd kosten; het zou jaren in beslag moeten nemen.

Met de start van de praktijkexamens voor de motor en brommer zijn er ook veel examinatoren nodig. Er is daarbij ook belangstelling voor de hulp van gepensioneerde examinatoren om de achterstanden te kunnen wegwerken. Pechtold laat weten dat de kwaliteit van de rijexamens niet ten koste zal gaan van de maatregelen die genomen worden. Wel ziet hij de mogelijkheden om tussentijdse toetsen of de rijexamens voor mensen met faalangst te gaan schrappen.

Pechtold verwacht aan het einde van het jaar de achterstanden bij theorie-examens weggewerkt te hebben.

Actie

EINDELIJK!!!

We mogen aan het werk vanaf 3 maart 2021

Lees meer over hoe we het aanpakken en ons protocol op onze nieuws pagina of op Facebook

sluiten