Verkeersschool de Ridder
Menu

Laatste nieuws

Hier vindt u al onze meest recente nieuwsberichten. Voor eventuele oudere nieuwsberichten kunt u door ons archief bladeren.

Vaste controle op bevoegdheid rijinstructeurs

    Het CBR start op dinsdag 10 april 2018 met een vaste controle op de bevoegdheid van rijinstructeurs. Hierbij wordt de instructeurspas gecheckt bij het begin van alle rijexamens en toetsen voor auto, motor, bromfiets en auto met aanhangwagen. Sinds 1 juli 2016 gebeurt dat al steekproefsgewijs, om de examenkandidaten te beschermen en een veilige werkplek voor examinatoren te bevorderen. Het CBR heeft tot de vaste controle besloten op verzoek van de rijschoolbranche. Hiermee werd ervaring opgedaan tijdens een proef, die vorig jaar plaatsvond in de praktijkexamencentra Groningen, Winschoten, Assen, Emmen, Hoogeveen en Rijswijk. Daarbij meldden de examinatoren met name in het begin van de proefperiode enkele tientallen keren dat een rijinstructeur geen of geen geldige instructeurspas had. Ook merkten zij op dat een aantal instructeurs wegbleef bij examens en toetsen, waardoor zij niet konden worden gecontroleerd. De controles op de instructeurspas komen voort uit de in 2015 vernieuwde overeenkomst tussen CBR en opleider. In deze overeenkomst is benadrukt dat rijinstructeurs bij contact met het CBR altijd een geldige instructeurspas moeten kunnen tonen. Alleen dan mogen zij praktijkexamens en toetsen bijwonen van hun leerlingen inclusief voor- en nagesprek. Dit geldt uiteraard alleen voor die examens en toetsen waarvoor een rijinstructeur de zogeheten WRM-bevoegdheid moet hebben. Een WRM-stagepas is in die gevallen ook toegestaan. Uit de landelijke steekproeven sinds juli 2016 bleek dat gemiddeld zo´n tien rijinstructeurs per maand geen geldige WRM-bevoegdheidspas konden tonen. Naar aanleiding daarvan verzochten de rijschoolbrancheverenigingen het CBR om de controle op de bevoegdheid van rij-instructeurs op te voeren. Hiermee levert het CBR dan ook een bijdrage aan de professionalisering van de branche.

Maatregelen tegen kapen van theorie examens

Bedrijven die eendaagse theoriecursussen aanbieden zijn veel rijscholen een doorn in het oog. Niet alleen omdat zij leerlingen zonder goede kennis van de verkeersregels op theorie-examen zouden sturen; ook weten ze vaak de beste plaatsen in het reserveringssysteem binnen no time vast te leggen. Om het kapen van de examens te voorkomen, komt het CBR met maatregelen. Maar die gaan wel ‘een beetje pijn doen’, zo bleek vorige week tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van de VRB.

Bij deze ‘trucjescursus’ wordt in één ochtend de lesstof in een hoog tempo doorgenomen en gaat de leerling diezelfde middag op examen. Er zijn meerdere aanbieders van deze theoriecursussen. Inmiddels worden ze door het hele land gegeven. Het probleem met reserveringen werd afgelopen vrijdag besproken tijdens de algemene ledenvergadering van de Vereniging Rijschool Branche

“Er moeten soms maatregelen genomen worden die ten koste gaan van de goede mensen. We kiezen de stap die de goede rijscholen zo min mogelijk pijn gaat doen. De VRB is in ieder geval blij met de maatregelen die waarschijnlijk genomen gaan worden.

Bron: RijschoolPro

 

Motorrijden populair bij 50-plussers

Steeds meer Nederlanders hebben een motorrijbewijs. Ruim 1,4 miljoen Nederlanders waren op 1 januari 2018 in het bezit van een motorrijbewijs, dat zijn er ruim 35 duizend meer dan vier jaar geleden. Deze cijfers vertalen zich ook door naar het CBR. In 2014 nam het CBR nog veertigduizend motorexamens af, in 2017 waren dit er ruim vijftigduizend.

Vooral 50-plussers hebben vaker een motorrijbewijs. Het aantal mensen dat in deze leeftijdscategorie het motorrijbewijs heeft, steeg met 8,5 procent. Ook opvallend is dat bij ons een groot aantal vrouwen zich aanmeldt om het motorrijbewijs te gaan halen. Doet ons goed. Als het gaat om het bezit van motoren, dan is er een opvallende ontwikkeling te zien bij de 65-plussers: zij bezitten 30 procent meer motoren dan vier jaar geleden. Het is dan ook niet wonderlijk dat de leeftijdscategorie 50 tot 65 jaar het grootst aantal motoren bezit. 77 op de duizend inwoners hebben een motor in de schuur staan.

En wat is het leuk om met deze groep mensen te werken.

Duizenden leerlingen dupe van faillissement Franse rijschool

Ruim vijfduizend Franse rijschoolleerlingen zijn hun geld kwijtgeraakt na een faillissement van een low budget-rijschool, PermiGo. Na een doorstart van de rijschool kwam er nieuwe hoop: de cursisten konden de rijlessen die zij nog tegoed hadden weer oppakken. Afgelopen maand bleek dat ook de nieuwe eigenaar de leerlingen in de steek laat. 

Enkele jaren geleden leek PermiGo de Franse rijschoolbranche op te schudden door extreem lage prijzen te berekenen. ‘PermiGo is een team van gepassioneerde liefhebbers, die de ambitie hebben om een ​​revolutie teweeg te brengen in de wereld van autorijscholen’, zo meldt de website van de rijschool. Het bedrijf beloofde de leerlingen dat ze al voor 699 euro hun rijbewijs konden halen, inclusief theoriecursus.

Bron: RijschoolPro

Definitieve invoering 2toDrive op 15 maart

2toDrive wordt donderdag definitief ingevoerd. Dat is maandagmorgen bekendgemaakt bij het CBR in Schelluinen, in het bijzijn van minister Cora van Nieuwenhuizen. 2toDrive werd in november tijdelijk stilgelegd omdat het project nog niet in de wet was vastgelegd, terwijl het experiment officieel afliep.

Ook werd maandag weer duidelijk dat steeds meer jongeren al op hun 17e achter het stuur zitten. In 2017 zijn er voor het eerst meer 17-jarigen geslaagd voor het eerste rijexamen dan 18-jarigen. In totaal slaagden in 2017 ruim 33.000 17-jarigen bij de eerste keer voor het rijexamen. Ze behaalden daarmee een beter resultaat dan de 18-jarigen.

‘Erg gemotiveerd’

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zette maandag bij een bezoek aan een examencentrum van het CBR in Schelluinen geslaagde 17-jarigen in het zonnetje. “De SWOV heeft in het verleden al laten zien dat het project iets oplevert voor de kwaliteit van het rijden”, aldus de bewindsvrouw. “Omdat jongeren langer met een begeleider rijden, beginnen ze wat relaxter aan hun periode als bestuurder en zitten ze met meer zelfvertrouwen achter het stuur. Het traject is ook mooi, geleidelijk opgebouwd over een aantal jaar.”

Dat het slagingspercentage onder 17-jarigen hoger ligt dan onder 18-jarigen, verbaast haar niets. “De 17-jarige kandidaten zijn erg gemotiveerd. Zij willen graag leren rijden.” Andere rijbewijscategorieën zijn volgens de minister niet in beeld voor het begeleid rijden-traject.

Actie

Nederland overtreedt EU-richtlijn met regels rond de aanhanger

Nederland is opnieuw de fout ingegaan met de Europese richtlijn voor rijbewijzen. Deze keer gaat het om de combinatie personenauto met aanhanger. Een BE-rijbewijsbezitter mag in Nederland in bepaalde gevallen het maximaal toegestane gewicht van 3.500 kilogram overschrijden. Dit is volgens de Europese Commissie echter niet toegestaan. Nederland is al meerdere keren op de vingers getikt vanwege verkeerde naleving van de zogeheten derde Europese rijbewijsrichtlijn.

Voorwaarden:

Een houder van het rijbewijs E bij B mag in Nederland rijden met een aanhangwagen die zwaarder is dan 3.500 kilogram, onder twee voorwaarden:

De toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig: De toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan 3.500 kg.De uitzondering geldt alleen voor bestuurders die het BE-rijbewijs na 19 januari 2013 hebben behaald.

Bron: RijschoolPro

2 TO DRIVE

Overgangssituatie voor begeleid rijden vanaf 1 november 2017

Sinds de start van begeleid rijden in november 2011 hebben ruim 220.000 17-jarigen het rijexamen met succes afgelegd. Zij rijden tot hun 18e onder begeleiding van een ervaren bestuurder. Dit experiment, ook bekend als 2toDrive, loopt tot en met 31 oktober 2017. Oud-minister Schultz heeft eerder aangekondigd dat begeleid rijden definitief wordt ingevoerd in de wet. De wet om dat te regelen is in een vergevorderd stadium. Ook als de definitieve wet nog niet volledig is ingevoerd, heeft het ministerie van Infrastructuur door overgangsrecht geregeld dat jongeren die voor 1 november 2017 (bij de afloop van het experiment) 16 jaar en ouder zijn gewoon hun rijbewijs kunnen halen vanaf hun 17e jaar. Voor hen verandert er niets.

Jongeren die op of na 1 november 2017 nog geen 16 jaar zijn, kunnen wel starten met theorielessen, maar nog niet direct theorie-examen doen. Zij moeten wachten tot begeleid rijden definitief is ingevoerd. Naar verwachting treedt deze wet in begin 2018 in werking, waarmee verwacht wordt dat deze jongeren in ieder geval gewoon kunnen starten met praktijklessen als zij 16,5 jaar zijn.

Er is tot op heden (eind februari 2018) geen duidelijkheid. We houden u op de hoogte.

Actie

Spectaculaire motorrijles actie Den Haag!

Bij Verkeersschool de Ridder nu een speciale motorrijles actie. Pakket van €693,94 voor maar €624!

12 uur motorrijles 1x theorie-pakket 1x AVB examen voor €624

Klik HIER om jezelf aan te melden.

Actie
1 2 3 4
Ik wil

De prijzen
bekijken

Ik wil

Mezelf
inschrijven

Ik wil

Meer
informatie

Waarom kies je voor Verkeersschool de Ridder?
  • Rijden in de nieuwste auto's
  • Hoog slagingspercentage
  • BOVAG lid
  • BOVAG Garantiefonds
  • Hoge beoordeling door leerlingen
  • Professionele instructeurs
  • Flexibele lestijden
  • Lessen in heel regio Haaglanden
  • Gevestigd in Den Haag