Verkeersschool de Ridder
Menu

Laatste nieuws

Hier vindt u al onze meest recente nieuwsberichten. Voor eventuele oudere nieuwsberichten kunt u door ons archief bladeren.

Stikstof; hoe werkt dat nu

Om de natuur in Nederland te herstellen, is het noodzakelijk om de stikstof uitstoot te verminderen.

Een commissie onder leiding van voormalig minister Remkes heeft een aantal adviezen uitgebracht en 1 van die maatregelen betreft dus de snelheid.

Wat is precies stikstof; stikstof komt in verschillende vormen voor zoals ammoniak en stikstofoxide. Als er een verbranding plaats vindt in de motor op hoge temperatuur tussen stikstof en zuurstof dan gaat er stikstofoxide via de uitlaat de lucht in en hoe harde je rijdt hoe hoger die uitstoot. En dat is dus belastend voor de natuur.

Kritiek is er op het feit dat iemand dan langer onderweg is maar dat is zeer relatief , je kunt maar weinig tijdwinst halen als je wat langzamer rijdt. Er zijn relatief maar korte stukken waar je je 120 of 130 km per uur mag rijden en vaak is er verstoring van op -en afritten.

Een lagere snelheid zou wel kunnen leiden tot een betere doorstroming en dus minder files. Er is een groot verschil in snelheden tussen bijvoorbeeld een vrachtwagen en personen wagen. Dat geeft een onrustig verkeersbeeld waardoord e doorstroming beter wordt. Ook dat zorgt voor minder stikstofuitstoot.

De verwachting is dat het verkeer bijdraagt met ongeveer 4%, dat is veel minder dan bijvoorbeeld sectoren als de vee-industrie maar daardoor ontstaan wel andere mogelijkheden zoals extra huizenbouw. Wij vragen ons wel af waar het voorstel voor de aanpak van de overige 96% blijft.

Het voorstel van de commissie is om alleen de snelheden te verlagen rondom natuurgebieden.

Nu is het kabinet aan zet en begin oktober zullen we meer horen.

Wees verlicht!! De winter komt eraan.

Nu dat de dagen korter worden en we ons ’s ochtends weer uit bed moeten hijsen omdat het nog zo donker en koud is, is het heel belangrijk om je lichten van je fiets te checken.

Want wist je dat als het donker is en het regent een automobilist je zonder licht 20% minder snel ziet. Helemaal als je alleen maar donkere kleding aan hebt en de jongeren dan nu hebben vaak alleen donkere kleding aan.

Pet op Hoodie eroverheen en een automobilist ziet je helemaal niet meer helaas.

Stel je voor dat je bij een verkeerslicht rechtdoor wilt en de auto slaat af.

Als je geen licht hebt dan kun je wel voorrang hebben maar ziet de automobilist je bijna niet.

Dan is het met alle beste bedoelingen toch snel gebeurt dat hij/zij je kan aanrijden.

Daarom is het heel belangrijk om zodra het gaat schemeren de verlichting van je fiets aan te hebben.

Geen uitstel voor jongeren met een aantekening op hun gezondheidsverklaring.

Het belang van het invullen van je Geneeskundige Verklaring

Als je examen wilt doen voor je autorijbewijs of je motor rijbewijs moet je een Geneeskundige Verklaring invullen op Mijncbr.nl.

Hierin staan vragen over je gezondheid en eventuele aandoeningen.

Zonder deze GV mag je geen examen doen bij het CBR, sterker nog we kunnen als rijschool niet eens een examen indelen.

Het is van groot belang dat je de GV direct bij het starten van je rijopleiding invult en ook betaald met Ideal.

Er zijn teveel leerlingen die hier te lang mee wachten en daardoor in de problemen komen met de aanvraag voor hun praktijk examen  en daardoor hun rijopleiding.

Als er een vraag is waar je “ja” op moet antwoorden dan zit hier een lange wachttijd aan voor je vrijgegeven wordt door het CBR.

Denk aan medicijnen die je al lang gebruikt, of het slecht zien zelfs, ook als je gebruikt maakt van een bril/contactlenzen.

Maar er staan ook vragen in die gaan over Autisme en Adhd en medicijnen. Check eerst de website van het CBR voordat je antwoord geeft op de vragen.

Het is dan ook aan te raden om direct, als je start met je rijopleiding, de GV online in te vullen bij het CBR. Daardoor ontstaat er geen onnodig oponthoud in je rijopleiding.

Wij sturen aan alle nieuwe leerlingen een introductie brief waar alles stapsgewijs in vermeld staat.

Lees de vragen altijd goed door zodat je niet onnodig ergens “ja” neer zet terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Terugdraaien is heel lastig.

Met vragen kun je natuurlijk altijd ons kantoor bellen of mailen:

Tel: 070-3552554

info@verkeersschoolderidder.nl

E10 tanken? Controleer eerst of je auto er geschikt voor is.

Vanaf 1 oktober 2019 worden de brandstoffen E5 en E10 aangeboden bij tankstations. De E staat voor (bio)ethanol, het getal voor het percentage toegevoegde ethanol. Met bio-ethanol kan de CO2-uitstoot van het wegverkeer worden verlaagd.

Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie uit suiker, maïs of tarwe. Ethanol is agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten. E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent bio-ethanol.

E10 geeft voor de meeste (90%) gewone benzine auto’s echter geen problemen. 

E5 is voor maximaal 5 procent aangelengd met ethanol. Vaak is Euro95 in de praktijk al E5.

Er is ook nog E85. Dat bevat 85 procent ethanol en kun je alleen tanken als je motor er op is aangepast. Dat soort speciaal aangepaste auto's is overigens wel te koop, vaak worden ze met Flex Fuel Vehicle (of FFV) aangeduid.

https://www.e10check.nl/ is een website die direct aangeeft of jouw auto geschikt is voor E10.

Als jouw auto of motor niet geschikt is voor E10 of als je twijfelt dan raden we aan om Euro95 E5 te tanken of anders een SuperPlus 98 brandstof.

Als je per ongeluk E10 hebt getankt dan is dat voor een keer normaal gesproken geen probleem en tank je de volgende keer de juiste brandstof. Laat de E10-benzine niet in de tank zitten wanneer de auto lange tijd niet gebruikt wordt. 

Campagne tegen zakelijk bellen en appen in het verkeer

Begin september is de overheid weer een campagne gestart, dit keer tegen zakelijk gebruik van de smartphone in het verkeer. Zowel in de auto als op de fiets.

1 Op de 10 werkgevers vindt het normaal dat een werknemer reageert op een bericht dat wordt gestuurd tijdens het rijden. De Minister vindt het totaal onverantwoord, sterker nog, het is levensgevaarlijk.

Deze campagne is een onderdeel van de grotere campagne tegen bellen en appen in het verkeer.

Appen heeft 6 x meer kans op een ongeluk en bellen verdubbelt de kans dus het is echt beter om MONO te rijden. Er bestaan apps om de smartphone uit te schakelen tijdens het rijden. Zo kom je niet in de verleiding om te reageren op een telefoontje of bericht.

De minister hoopt dat het aantal ongelukken af neemt door mensen meer bewust te maken van de gevaren die dit met zich mee brengt.

Het belang van autogordels

In het programma van Jinek van afgelopen week werd een minister geïnterviewd in de auto. Deze man maakte een grapje over de autogordel rijdt niet of nauwelijks met een autogordel om.

Dit heeft tot grote ophef geleid. Veel Nederlanders vroegen zich af of de minister boven de wet stond. Bovendien heeft hij blijkbaar lak aan de verkeersveiligheid.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) zegt dat de bewindsman een voorbeeldrol heeft en juist hij moet laten zien wat het goede voorbeeld is.

In 2018 waren er 678 verkeersdoden te betreuren en bijna elk jaar zijn er zo’n 22.000 mensen die ernstig gewond raken en nooit meer helemaal herstellen. 35% Hiervan had geen autogordel om.  Dit komt neer op 226 dodelijke slachtoffers die waarschijnlijk voorkomen hadden kunnen worden.

Het helpt daarbij als publieke personen het goede voorbeeld geven.

Een agent vraagt zich via Twitter af hoe hij een burger zal reageren op een proces verbaal voor het niet dragen van autogordels.

Ook de premier gaf aan dat hij de autogordel wel eens vergeet. Misschien een opfriscursus doen?

Zowel de betrokken minister als de premier zullen het bedrag van de boete overmaken aan VVN.

We hopen dat het hierbij blijft.

Het besluit van de Tweede Kamer over de lange wachttijden van het CBR

1 2 3 9 10 11 13 14 15
Ik wil

De prijzen
bekijken

Ik wil

Mezelf
inschrijven

Ik wil

Meer
informatie

Waarom kies je voor Verkeersschool de Ridder?
  • Rijden in de nieuwste auto's
  • Hoog slagingspercentage
  • BOVAG lid
  • Hoge beoordeling door leerlingen
  • Professionele instructeurs
  • Flexibele lestijden
  • Lessen in heel regio Haaglanden
  • Gevestigd in Den Haag

Nieuwe examenaanvragen worden door het CBR weer in behandeling genomen. Overleg met je instructeur of je al een Tussentijdse toets en/of praktijk examen mag aanvragen.

Heb je nog geen theorie-certificaat, is het belangrijk om dit examen zo snel als mogelijk in te boeken.

 

 

Voor de meeste vragen kan je hier kijken.

of stuur een e-mail naar info@verkeersschoolderidder.nl

sluiten