Verkeersschool de Ridder
Menu

Laatste nieuws

Hier vindt u al onze meest recente nieuwsberichten. Voor eventuele oudere nieuwsberichten kunt u door ons archief bladeren.

Hoger slagingspercentage = einde wachttijd

Wat echt helpt is als consumenten kiezen voor een goede rijschool. Het is schrijnend dat ca. 1.500 rijscholen kandidaten naar het auto-examen laten gaan die verre van klaar zijn voor het rijbewijs. 70% van hun kandidaten zakt. En dat terwijl een verhoging van het slagingspercentage met maar enkele procenten (gemiddeld is het nu 50%) een einde betekent aan de langere wachttijden. Daarom blijven we jongeren actief voorlichten over de keuze van een goede rijschool, via social media, onze cbr.rijbewijstips.nl en, binnenkort, een vernieuwde website met een rijschoolkiezer.

Nieuwe maatregelen CBR tegen wachttijd

Het CBR wil fitte gepensioneerde examinatoren inzetten om de wachttijd voor examens terug te dringen. Ook worden de eisen bijgesteld voor het aannemen van nieuwe examinatoren. Maar wat volgens het CBR écht moet helpen, is dat kandidaten kiezen voor een rijschool met een hoog slagingspercentage. Daarom komt het CBR binnenkort met een rijschoolkiezer.

Vanwege topdrukte bij het CBR lopen de wachttijden bij de rijexamens op. In de helft van de examenplaatsen wordt op dit moment de maximale wachttijd van 7 weken niet gehaald: in Utrecht, Leusden, Gouda, Rijswijk, Leiden en Almelo ligt de wachttijd voor het B-examen al op zeker 10 weken en in Enschede moeten leerlingen minstens 11 weken wachten. Naast de examens voor de auto en ook voor de examens voor vrachtwagen, bus, taxi en trekker. Het CBR verwacht dat de drukte voorlopig ook niet zal afnemen.

Nog 120 examinatoren te gaan

De vraag naar examens groeit nog steeds sterk, laat het CBR weten: “We denken dit jaar zelfs een plus van 34.000 examens meer dan 2017, wat ook al een topjaar was. De oorzaak is natuurlijk goed nieuws: onze economie bloeit als nooit tevoren. In de transport en logistiek springen ze om chauffeurs. Tegelijk wordt het steeds gewoner dat 17-jarigen het rijbewijs halen. We hebben al 120 examinatoren aangenomen.”

Voor 2018 en 2019 werft het CBR nog eens minstens 120 nieuwe collega’s. “Dit is in de huidige krappe arbeidsmarkt geen eenvoudige opgave. Toch doen we geen concessies aan de hoge eisen aan examinatoren, want het gaat om de verkeersveiligheid.”

Extra maatregelen

Bij de beroepsexamens is het CBR al eerder tot nieuwe maatregelen overgegaan door de schaarse capaciteit vooraf te verdelen over de opleiders. “Dit hebben we in overleg met de branche gedaan. We doen er echt alles aan om te voorkomen dat mensen in de problemen komen met werk.”

Verder blijven de examinatoren werken op zaterdag en in de avonduren. “Ook kijken we of we fitte gepensioneerden kunnen terughalen. We zetten extra opleidingsklassen in om nieuwe collega’s zo snel mogelijk in te zetten.” Om meer kandidaten op gesprek te kunnen krijgen, heeft het CBR besloten om de harde eis van een mbo 4-diploma aan te passen. We verwachten dat er ook gekwalificeerde collega’s te vinden zijn die wel het vereiste werk en denk-niveau hebben en een MBO 3 diploma.”

Lage slagingspercentages

Wat volgens het CBR echt helpt is als consumenten kiezen voor een goede rijschool. “Het is schrijnend dat circa 1.500 rijscholen kandidaten naar het auto-examen laten gaan die verre van klaar zijn voor het rijbewijs. 70 procent van hun kandidaten zakt. En dat terwijl een verhoging van het slagingspercentage met maar enkele procenten (gemiddeld is het nu 50 procent) een einde betekent aan de langere wachttijden.”

Het is bekend dat sommige rijscholen van het examen hun verdienmodel hebben gemaakt. Kandidaten worden zo snel mogelijk op examen gestuurd, terwijl ze er nog niet klaar voor zijn. Volgens woordvoerster Irene Heldens komt het regelmatig voor dat kandidaten wel zeven ingrepen nodig hebben om weer veilig terug te komen bij het examencentrum.

Daarom blijft het CBR jongeren actief voorlichten over de keuze van een goede rijschool, via social media, onze cbr.rijbewijstips.nl en, binnenkort, een vernieuwde website met een rijschoolkiezer.” Hoe deze er precies uit komt te zien, laat het CBR nog weten.

Actie

Engelstalig theorie-examen vanaf 1 juli met extra tijd

Vanaf 1 juli kunnen kandidaten het theorie-examen voor de auto in het Engels ook met extra tijd afleggen. Bij een theorie-examen met extra tijd krijgen kandidaten 15 minuten meer tijd bij het onderdeel ‘kennis van verkeersregels en verkeersinzicht. 

Het Engelstalige theorie-examen met extra is sinds vandaag te reserveren. Volgens het CBR is er veel vraag naar dit aangepaste examen. Het is met name geschikt voor kandidaten met een lagere leesvaardigheid. Daarnaast kunnen ze ook gebruikmaken van geluid bij het examen.

Naast het Engels en Nederlands zijn er geen andere talen voor het theorie-examen B met extra tijd.

Een individueel examen met tolk is dan de enige oplossing. Zowel het examen verlengde tijd en individueel examen dienen op persoon te worden aangevraagd.

 

Actie

Vaste controle op bevoegdheid rijinstructeurs

    Het CBR start op dinsdag 10 april 2018 met een vaste controle op de bevoegdheid van rijinstructeurs. Hierbij wordt de instructeurspas gecheckt bij het begin van alle rijexamens en toetsen voor auto, motor, bromfiets en auto met aanhangwagen. Sinds 1 juli 2016 gebeurt dat al steekproefsgewijs, om de examenkandidaten te beschermen en een veilige werkplek voor examinatoren te bevorderen. Het CBR heeft tot de vaste controle besloten op verzoek van de rijschoolbranche. Hiermee werd ervaring opgedaan tijdens een proef, die vorig jaar plaatsvond in de praktijkexamencentra Groningen, Winschoten, Assen, Emmen, Hoogeveen en Rijswijk. Daarbij meldden de examinatoren met name in het begin van de proefperiode enkele tientallen keren dat een rijinstructeur geen of geen geldige instructeurspas had. Ook merkten zij op dat een aantal instructeurs wegbleef bij examens en toetsen, waardoor zij niet konden worden gecontroleerd. De controles op de instructeurspas komen voort uit de in 2015 vernieuwde overeenkomst tussen CBR en opleider. In deze overeenkomst is benadrukt dat rijinstructeurs bij contact met het CBR altijd een geldige instructeurspas moeten kunnen tonen. Alleen dan mogen zij praktijkexamens en toetsen bijwonen van hun leerlingen inclusief voor- en nagesprek. Dit geldt uiteraard alleen voor die examens en toetsen waarvoor een rijinstructeur de zogeheten WRM-bevoegdheid moet hebben. Een WRM-stagepas is in die gevallen ook toegestaan. Uit de landelijke steekproeven sinds juli 2016 bleek dat gemiddeld zo´n tien rijinstructeurs per maand geen geldige WRM-bevoegdheidspas konden tonen. Naar aanleiding daarvan verzochten de rijschoolbrancheverenigingen het CBR om de controle op de bevoegdheid van rij-instructeurs op te voeren. Hiermee levert het CBR dan ook een bijdrage aan de professionalisering van de branche.

Maatregelen tegen kapen van theorie examens

Bedrijven die eendaagse theoriecursussen aanbieden zijn veel rijscholen een doorn in het oog. Niet alleen omdat zij leerlingen zonder goede kennis van de verkeersregels op theorie-examen zouden sturen; ook weten ze vaak de beste plaatsen in het reserveringssysteem binnen no time vast te leggen. Om het kapen van de examens te voorkomen, komt het CBR met maatregelen. Maar die gaan wel ‘een beetje pijn doen’, zo bleek vorige week tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van de VRB.

Bij deze ‘trucjescursus’ wordt in één ochtend de lesstof in een hoog tempo doorgenomen en gaat de leerling diezelfde middag op examen. Er zijn meerdere aanbieders van deze theoriecursussen. Inmiddels worden ze door het hele land gegeven. Het probleem met reserveringen werd afgelopen vrijdag besproken tijdens de algemene ledenvergadering van de Vereniging Rijschool Branche

“Er moeten soms maatregelen genomen worden die ten koste gaan van de goede mensen. We kiezen de stap die de goede rijscholen zo min mogelijk pijn gaat doen. De VRB is in ieder geval blij met de maatregelen die waarschijnlijk genomen gaan worden.

Bron: RijschoolPro

 

Motorrijden populair bij 50-plussers

Steeds meer Nederlanders hebben een motorrijbewijs. Ruim 1,4 miljoen Nederlanders waren op 1 januari 2018 in het bezit van een motorrijbewijs, dat zijn er ruim 35 duizend meer dan vier jaar geleden. Deze cijfers vertalen zich ook door naar het CBR. In 2014 nam het CBR nog veertigduizend motorexamens af, in 2017 waren dit er ruim vijftigduizend.

Vooral 50-plussers hebben vaker een motorrijbewijs. Het aantal mensen dat in deze leeftijdscategorie het motorrijbewijs heeft, steeg met 8,5 procent. Ook opvallend is dat bij ons een groot aantal vrouwen zich aanmeldt om het motorrijbewijs te gaan halen. Doet ons goed. Als het gaat om het bezit van motoren, dan is er een opvallende ontwikkeling te zien bij de 65-plussers: zij bezitten 30 procent meer motoren dan vier jaar geleden. Het is dan ook niet wonderlijk dat de leeftijdscategorie 50 tot 65 jaar het grootst aantal motoren bezit. 77 op de duizend inwoners hebben een motor in de schuur staan.

En wat is het leuk om met deze groep mensen te werken.

Duizenden leerlingen dupe van faillissement Franse rijschool

Ruim vijfduizend Franse rijschoolleerlingen zijn hun geld kwijtgeraakt na een faillissement van een low budget-rijschool, PermiGo. Na een doorstart van de rijschool kwam er nieuwe hoop: de cursisten konden de rijlessen die zij nog tegoed hadden weer oppakken. Afgelopen maand bleek dat ook de nieuwe eigenaar de leerlingen in de steek laat. 

Enkele jaren geleden leek PermiGo de Franse rijschoolbranche op te schudden door extreem lage prijzen te berekenen. ‘PermiGo is een team van gepassioneerde liefhebbers, die de ambitie hebben om een ​​revolutie teweeg te brengen in de wereld van autorijscholen’, zo meldt de website van de rijschool. Het bedrijf beloofde de leerlingen dat ze al voor 699 euro hun rijbewijs konden halen, inclusief theoriecursus.

Bron: RijschoolPro

Definitieve invoering 2toDrive op 15 maart

2toDrive wordt donderdag definitief ingevoerd. Dat is maandagmorgen bekendgemaakt bij het CBR in Schelluinen, in het bijzijn van minister Cora van Nieuwenhuizen. 2toDrive werd in november tijdelijk stilgelegd omdat het project nog niet in de wet was vastgelegd, terwijl het experiment officieel afliep.

Ook werd maandag weer duidelijk dat steeds meer jongeren al op hun 17e achter het stuur zitten. In 2017 zijn er voor het eerst meer 17-jarigen geslaagd voor het eerste rijexamen dan 18-jarigen. In totaal slaagden in 2017 ruim 33.000 17-jarigen bij de eerste keer voor het rijexamen. Ze behaalden daarmee een beter resultaat dan de 18-jarigen.

‘Erg gemotiveerd’

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zette maandag bij een bezoek aan een examencentrum van het CBR in Schelluinen geslaagde 17-jarigen in het zonnetje. “De SWOV heeft in het verleden al laten zien dat het project iets oplevert voor de kwaliteit van het rijden”, aldus de bewindsvrouw. “Omdat jongeren langer met een begeleider rijden, beginnen ze wat relaxter aan hun periode als bestuurder en zitten ze met meer zelfvertrouwen achter het stuur. Het traject is ook mooi, geleidelijk opgebouwd over een aantal jaar.”

Dat het slagingspercentage onder 17-jarigen hoger ligt dan onder 18-jarigen, verbaast haar niets. “De 17-jarige kandidaten zijn erg gemotiveerd. Zij willen graag leren rijden.” Andere rijbewijscategorieën zijn volgens de minister niet in beeld voor het begeleid rijden-traject.

Actie
1 2 3
Ik wil

De prijzen
bekijken

Ik wil

Mezelf
inschrijven

Ik wil

Meer
informatie

Waarom kies je voor Verkeersschool de Ridder?
  • Rijden in de nieuwste auto's
  • Hoog slagingspercentage
  • BOVAG lid
  • BOVAG Garantiefonds
  • Hoge beoordeling door leerlingen
  • Professionele instructeurs
  • Flexibele lestijden
  • Lessen in heel regio Haaglanden
  • Gevestigd in Den Haag