Verkeersschool de Ridder
Menu

Laatste nieuws

Hier vindt u al onze meest recente nieuwsberichten. Voor eventuele oudere nieuwsberichten kunt u door ons archief bladeren.

Gebruik navigatie standaard in rijexamen auto

Het rijexamen B krijgt op 25 maart 2019 een update. Dit houdt onder meer in dat het gebruik van een navigatiesysteem standaard wordt in het onderdeel ‘zelfstandig route rijden’ van het autopraktijkexamen. Hiermee sluit het CBR aan op de dagelijkse praktijk waarin de meeste Nederlanders navigatieapparatuur in hun auto hebben. In januari en februari volgen informatieavonden voor de rijopleiders.

Mogelijkheden

Sinds september 2011 moet elke examenauto een navigatiesysteem hebben. Het gebruik van dit systeem is voor de examinator nu nog een van de drie mogelijkheden waaruit hij kan kiezen voor het examenonderdeel zelfstandig routerijden. Van de andere mogelijkheden vervalt het rijden naar een oriëntatiepunt. De clusteropdracht komt alleen bij uitzondering nog aan bod, bijvoorbeeld bij uitval van de navigatie.

Bijzondere verrichtingen

De update van het autorijexamen betreft ook de bijzondere verrichtingen. Hierbij maakt de stopopdracht plaats voor recht achteruit rijden. Daarnaast wordt de opdrachtgeving voor de bijzondere verrichtingen preciezer. De examenkandidaat krijgt dan bijvoorbeeld niet meer te horen dat hij moet parkeren, maar dat hij moet fileparkeren of parkeren in een haaks of schuin vak. Tot de overige bijzondere verrichtingen behoren de bocht achteruit rijden, omkeren door te steken, omkeren door een halve draai en de hellingproef. Van deze verrichtingen moeten er nog steeds twee worden uitgevoerd, waarvoor de kandidaat zélf een plek kiest. Recht achteruit rijden en de ‘bocht achteruit’ toetsen we vanaf 1 juni. Zo hebt u de tijd om dit goed aan te leren bij uw leerlingen.

Situatiebevraging

Verder wordt de situatiebevraging uit het examen gehaald, omdat examenkandidaten hierdoor uit hun ritme kunnen worden gehaald. De situatiebevraging blijft wél een onderdeel van de tussentijdse toets. Daarmee kan het bijdragen aan gevaarherkenning, vooral als u hieraan extra aandacht besteedt in de rijopleiding. De situatiebevraging blijft ook gehandhaafd bij T-praktijkexamens.

Belangrijke tips bij gladheid

Houd afstand

Zorg voor extra ruimte op de weg vóór je. Die paar meter extra geeft je meer tijd om te reageren op onverwachte gebeurtenissen. Maakt je voorganger een noodstop, dan heb je een paar tellen extra om (beheerst) te remmen. En - niet onbelangrijk - degene achter je ook. Ga niet op iemands bumper hangen omdat je haast hebt. Bij invoegen geldt hetzelfde. Neem de tijd en de ruimte om rustig, met gepaste snelheid in te voegen.

Kijk ver voor je uit

Kijk vér voor je uit, dan stuur je meestal vanzelf in de goede lijn. En ook dat gaat beter als je niet te dicht achter je voorganger rijdt. Het lijkt misschien niet nodig, die extra tijd. Maar iedere seconde én meter telt als je onverwachts in een slip terechtkomt.

Trek rustig op

Soms is optrekken vanuit stilstand al meteen een uitglijder. Voor je het weet graven de slippende banden zich dieper in de sneeuw en komt de auto helemaal niet meer van zijn plek. Wegrijden in z’n twee kan helpen. Geef weinig gas en laat de koppeling heel rustig opkomen. Dat kan ook prima in de eerste versnelling. Probeer al je handelingen beheerst en rustig te doen. Stuur gelijkmatig, rem niet abrupt. Stuur bochten niet te scherp in. Veiligheidssystemen als ESC (ESP) kun je bij optrekken vanuit stilstand op gladde ondergrond soms beter even uitschakelen. Ze kunnen het  wegrijden in de sneeuw juist bemoeilijken. Zet - zodra je rijdt -  ESC (ESP) direct weer aan!

Soms hard remmen en soms juist niet

Moet je een noodstop maken, dan wil je dat het ABS (antiblokkeersysteem) optimaal functioneert. Ga dus niet steeds een ‘pompend’ remmen. ABS werkt alleen als je de remdruk hoog houdt. Trap - bij voorkeur tegelijkertijd - hard op de rem en de koppeling. Schrik niet als je rempedaal gaat trillen of als je rare geluiden hoort. ABS zorgt ervoor dat je wielen blijven draaien (anti-blokkeren dus). Daardoor kun je blijven sturen als dat nodig is. Soms kun je bij gladheid beter helemaal niet remmen. In bochten bijvoorbeeld. Laat het gas op tijd los om vaart te minderen, ruim voor de bocht. Geef bij gladheid pas weer gas als je de bocht uit bent. Mocht je de bocht toch niet goed hebben ingeschat en zie je de vangrail op je afkomen, blijf dan vooral kalm. Gooi het stuur niet ineens om. Je kunt de auto beter laten glijden langs de vangrail en rustig je stuur in de juiste rijrichting draaien. Zodra je weer grip hebt, ga je vanzelf weer de goede kant op. Langs de vangrail glijden is onplezierig, maar kan ook helpen je auto weer in het juiste spoor te krijgen. Het stuur omgooien en aan de andere kant van de weg terechtkomen, misschien wel tegen een boom of tegenligger, dat wil je zeker niet.

Alert blijven, ook met winterbanden

Winterbanden zijn geen totaaloplossing voor winterse problemen. Als je twee keer zo hard rijdt, is je remweg normaal gesproken vier keer zo lang. Bij gladheid wordt dat nog versterkt. Winterbanden mogen een kortere remweg hebben dan zomerbanden, als je hard rijdt wordt dat effect volledig opgeheven. Fabeltje: de bandenspanning verlagen zou helpen bij gladheid. De banden maken daardoor meer contact met de weg en dat zou moeten resulteren in extra grip. Helaas: te slappe banden gaan ten koste van de stabiliteit. De zachtere structuur van winterbanden verergert dat alleen maar. Om winterbanden optimaal te laten functioneren, is de juiste bandenspanning nóg belangrijker.

Actie

Let altijd op welke rijschool je kiest!

Rijscholen geven onjuiste slagingspercentages op aan potentiele leerlingen dinsdag 08 januari 2019 | Miranda Schenkhuizen

Gisteravond bestede het tv-programma Radar aandacht aan de slagingspercentages bij rijscholen. Uit een steekproef onder 53 rijscholen gaven 17 rijscholen aan het slagingspercentage niet te weten en gaf meer dan de helft een hoger slagingspercentage op dan vermeld staat bij het CBR. Hert CBR noemt dat misleiding.

Meer misleiding

Volgens Ruud Rutten houdt de misleiding daar niet op: “Misleiding gebeurt niet alleen met slagingspercentages maar ook met aanbiedingen, bijvoorbeeld voor het aantal lessen dat nodig is om je rijbewijs te halen, soms wordt er reclame gemaakt voor pakketten van 20 lessen, inclusief examen. En dan zijn er ook nog spookrijscholen met dubbele inschrijfnummers. De concurrentie is moordend en zulke aanbiedingen en misleidende reclames helpen niet.”

Besodemieterd

Dat reclame van rijscholen misleidend kan zijn bevestigen ook Steve en Lonneke, ouders van een 18-jarige dochter in de uitzending. Zij kregen te horen dat de rijschool waar hun dochter ging lessen een slagingspercentage had van 80 tot 100 procent, wat niet bleek te kloppen. Steve:”We voelen ons gewoon besodemieterd.” Na 10 lessen werd het examen voor hun dochter al aangevraagd en na 26 lessen mocht ze examen toen, terwijl ze zelf wist dat ze t niet ging halen. “Ze heeft hier echt een deukje door opgelopen.” vinden haar ouders.

Aanvullende maatregelen

Minister Cora van Nieuwenhuizen reageert dat de misstanden bekend zijn en dat het ministerie met het CBR in overleg is voor aanvullende maatregelen. Ruud Rutten: “De juiste aanpak begint bij de instroom, de juiste mensen moeten geselecteerd worden voor het vak. Daarnaast moet de opleiding beter, verkeersveiligheid moet voorop staan en er moet degelijke basis opgebouwd worden”.

Keurmerk

René Ungerer van het Centrum voor Certificatie, geeft aan dat het nieuw ingevoerde Rijleskeurmerk, in samenwerking met LBKR, kan bijdragen: “Auditors kijken op website van de betreffende rijschool naar het slagingspercentage en bij het CBR alvorens een rijschool het keurmerk krijgt en daar mag geen verschil in zitten.” Ruud Rutten is sceptisch over het keurmerk: “Dit is te vrijblijvend, een groot deel zal zich niet aanmelden. Het is beter een verplicht keurmerk in te stellen” Minister Cora van Nieuwenhuizen geeft aan een keurmerk, voorlopig, niet te willen verplichten. De BOVAG reageert dat zij als branchevereniging zelf als keurmerk fungeren.

Wachttijden CBR

Het aantal examinatoren bij het CBR is sinds 2015 met een derde gegroeid. In totaal werken er nu zo’n 650 examinatoren. De verwachting is dat er in 2019 nog zo’n zeventig bij komen, om de wachttijden bij de praktijkexamens tegen te gaan

In 2016 en 2017 zijn er in totaal 120 examinatoren aangenomen en vorig jaar waren dat er nog eens 106. “Dat is in deze krappe arbeidsmarkt een hele prestatie”, aldus het CBR.

Meer mogelijkheden

Harold Bekhuis, divisiemanager Rijvaardigheid, vertelt in zijn column op RijschoolPro bovendien dat de zoektocht naar examinatoren iets makkelijker is geworden nu een Havo- of MBO 4-diploma niet meer nodig is. Meer mensen komen daardoor in aanmerking voor de baan bij het CBR.

“We zagen in onze zoektocht naar nieuwe examinatoren heel veel goede mensen voorbij komen. Waar we niet mee verder konden omdat ze net niet aan onze harde eis voldeden: Havo of diploma MBO4”, aldus Bekhuis. “In juni hebben we de opleiding tot examinator door NLQF (internationale standaard QF) laten certificeren op dat niveau. Hierdoor kunnen ook mensen solliciteren die wél het vereiste werk- en denkniveau mbo4/havo hebben.”

Je rijbewijs halen met ADHD of ADD

Rijbewijs halen met ADHD/ADD? 

Mensen die ADHD of ADD hebben en hun rijbewijs willen halen, gaan naar een psychiater voor onderzoek en daarna is een rijtest nodig. Om erachter te komen of iemand ADHD of ADD heeft, stelt het  op de Gezondheidsverklaring de vraag: ‘Heeft u ADHD of ADD?’. Sinds een jaar moeten bestuurders de Gezondheidsverklaring zelf invullen.

Geen diagnose meer nodig om je rijbewijs te halen voor ADHD en ADD

Om dit te bereiken is er uitleg toegevoegd in de Gezondheidsverklaring en licht het CBR mensen actief voor over hoe je de vraag invult. De vraag luidt: ‘Heeft u ADHD of ADD?’. Je vult ‘ja’ in als: je de diagnose ADHD of ADD op dit moment hebt. Je vult ‘nee’ in als: je de diagnose als kind kreeg, maar de behandeling voor je 16e verjaardag door een arts is gestaakt, je geen klachten meer hebt en geen medicijnen gebruikt. Als iemand twijfelt, adviseren we om contact op te nemen met de huisarts.

Proef met theorie-examen in avonduren breidt uit

 

Het CBR gaat de proef met het theorie-examen in de avond uitbreiden naar meer examencentra. Kandidaten kunnen vanaf 1 juli ook in Alkmaar, Breda, Eindhoven en Utrecht het theorie-examen voor de auto, motor en bromfiets in de avond doen. 

In mei is de proef gestart op de de locaties Amsterdam, Arnhem, Zwolle, Rijswijk en Groningen. Kandidaten kunnen er tussen 16.00 uur en 21.30 uur op examen. Vanaf 18.00 uur betalen ze hiervoor een toeslag. Aan de proef doen alleen kandidaten mee die zelf het examen reserveren op Mijn CBR.

Veel vraag

Volgens het CBR maken veel kandidaten gebruik van de mogelijkheid om het theorie-examen in de avond te doen. De proef loopt nog tot en met oktober. Het CBR wil hiermee de dienstverlening aan de klant verder verbeteren. “Met deze proef onderzoeken we de behoefte van onze klanten over onze openingstijden en of ze bereid zijn een toeslag te betalen voor een examen in de avonduren”, liet het exameninstituut eerder weten.

Theory exam with extra time in English

From the 2nd of July it is possible to book an English theory exam with extra time.

You get 15 minutes extra on knowledge of traffic rules and traffic insight and it is possible to have a headset where the questions will be read in English. You can book it through us.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanaf  2 juli, kunnen kandidaten het Engelse theorie-examen voor de auto ook met extra tijd doen.

Naast de extra tijd is het voor de kandidaten ook mogelijk om gebruik te maken van geluid bij het Engelse theorie-examen. Een kandidaat krijgt tijdens het examen 15 minuten extra tijd bij het onderdeel ‘kennis van verkeersregels en verkeersinzicht’.

Het CBR geeft aan dit type examen te gaan afnemen omdat er vraag naar is. Het examen is onder andere geschikt voor kandidaten met een lagere leesvaardigheid. Het Engelse theorie-examen met extra tijd is al vanaf april 2018 te reserveren via de rijschool.

Hoger slagingspercentage = einde wachttijd

Wat echt helpt is als consumenten kiezen voor een goede rijschool. Het is schrijnend dat ca. 1.500 rijscholen kandidaten naar het auto-examen laten gaan die verre van klaar zijn voor het rijbewijs. 70% van hun kandidaten zakt. En dat terwijl een verhoging van het slagingspercentage met maar enkele procenten (gemiddeld is het nu 50%) een einde betekent aan de langere wachttijden. Daarom blijven we jongeren actief voorlichten over de keuze van een goede rijschool, via social media, onze cbr.rijbewijstips.nl en, binnenkort, een vernieuwde website met een rijschoolkiezer.

1 2 3 4
Ik wil

De prijzen
bekijken

Ik wil

Mezelf
inschrijven

Ik wil

Meer
informatie

Waarom kies je voor Verkeersschool de Ridder?
  • Rijden in de nieuwste auto's
  • Hoog slagingspercentage
  • BOVAG lid
  • BOVAG Garantiefonds
  • Hoge beoordeling door leerlingen
  • Professionele instructeurs
  • Flexibele lestijden
  • Lessen in heel regio Haaglanden
  • Gevestigd in Den Haag