Verkeersschool de Ridder
Menu

Laatste nieuws

Hier vindt u al onze meest recente nieuwsberichten. Voor eventuele oudere nieuwsberichten kunt u door ons archief bladeren.

Opfrislessen voor ‘’ouderen’’ voor de auto

Het is vaak een lange tijd geleden dat het examen voor categorie B is gedaan.

De tijden zijn veranderd dus ook het autorijden. Veiligheid staat voorop!

Verkeersschool De Ridder heeft voor deze groep mensen een lespakket samengesteld om de kennis op te frissen.

Het pakket bestaat uit 3 autorijlessen van 1,5 uur en een nieuw theorieboek.

 

Branchevereniging BOVAG roept mensen die al een rijbewijs hebben op om van tijd tot tijd een opfriscursus te volgen. Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG Rijscholen stelt dit naar aanleiding van het nieuwsbericht dat een man uit Moordrecht een taakstraf van 40 uur kreeg voor het negeren van het bandenspanningslampje in de auto.

- Rijschoolpro.nl

De actieprijs voor dit pakket is slechts: € 199,-

Normaal zou zo’n pakket € 227,50 kosten.

 

U kunt ons bellen op 070 – 3552 554 om een afspraak te maken.

Actie

Waarom het rijbewijs halen bij Verkeersschool De Ridder

Welke rijschool kies je voor?

Het is heel belangrijk om een rijschool te kiezen die is aangesloten bij een branche organisatie.

Wij hebben voor de Bovag gekozen, we zijn inmiddels 30 jaar lid en hebben goede ervaringen met deze organisatie o.a. wat betreft de voorwaarden die gelden voor de rijschool maar ook die voor een leerling.

Lidmaatschap bij de Bovag betekent ook dat zodat je kosten zijn verzekerd in geval van bijvoorbeeld faillissement.

Ook moet een rijschool aan hoge eisen voldoen zoals goede verzekeringen, degelijke auto’s en een geldige bevoegdheidspas voor de instructeur.

Je kunt er dus vanuit gaan dat, als je kiest voor een aangesloten rijschool, je meer zekerheden hebt dan bij een rijschool die geen lid is van een brancheorganisatie.

Controleer ook het slagingspercentage van een rijschool op de website van het CBR en kijk dan ook naar het aantal examens.

Wij zitten bij alle categorieën boven het gemiddelde van de grotere rijscholen in Den Haag van het CBR Rijswijk .

 

Waar hangt halen het van een autorijbewijs vanaf:

Het autorijbewijs halen is niet zomaar gedaan tegenwoordig. De eisen zijn behoorlijk aangescherpt de afgelopen jaren. Eén van de redenen daarvoor is dat het veel drukker is geworden op de weg. Ook moet een leerling met navigatie leren rijden en rekening houden met weggebruikers waarvan de lontjes steeds korter zijn geworden.

Dus het vergt wat om goed voorbereid de weg op te gaan.

Veel mensen (vooral ouders) vragen zich af hoeveel lessen heeft mijn kind nodig. Deze vraag is lastig te beantwoorden omdat het met bepaalde omstandigheden te maken heeft hoe lang een leerling er over doet om klaar te zijn voor het B examen.

Factoren zoals talent, inzicht en leersnelheid maar ook beschikbaarheid spelen een belangrijke rol in het proces.

Het is ook van belang dat er regelmaat zit in de lessen, daardoor leer je systematischer en blijft het niveau op peil en zal dat groeien.

Om een schatting te maken: gemiddeld voor het CBR in Rijswijk zijn er 48 tot 52 lesuren om te slagen.

Het is aan te raden om een Tussen Tijdse Toets te doen bij het CBR omdat de kans op slangen bij een 1e keer B examen 40% hoger ligt dan zonder "TTT".

 

Kennismaken:

Een kennismakingsles is een goed idee als je een indruk wilt krijgen van het autorijden en om te kijken of er een klik is met je instructeur. Het is onmogelijk om met 1 les al duidelijk aan te geven hoeveel lessen er nodig zijn. De ene leerling pakt het sturen en schakelen heel snel op maar blijft wat langer bij het kijken stilstaan terwijl de ander het kijken snel onder de knie heeft maar steeds terugzakt in snelheid bij bepaalde handelingen.

 

 

Motorpakket met extra korting!

Steeds meer Nederlanders halen hun motorrijbewijs. Ruim 1,4 miljoen Nederlanders waren op 1 januari 2018 in het bezit van een motorrijbewijs, dat zijn er ruim 35 duizend meer dan vier jaar geleden. Dit ziet het CBR ook terug in hun examenaanvragen. In 2014 nam het CBR nog veertigduizend motorexamens af, in 2017 waren dit er ruim vijftigduizend. Nu de zon begint te schijnen gaan al deze motorrijders extra van hun vrijheid op de weg genieten.Het is dan ook de hoogste tijd dat ook jij dat gevoel gaat ervaren, daarom hebben wij nu een super actie voor jou!Onze pakketten zijn allemaal voorzien van een examen om jou de juiste weg op te helpen. Vandaag doen wij er een extra schepje korting bovenop "Totaalpakket AVB/AVD 1"!Een extra €35,- korting en gratis boeken lenen voor jouw theorie!Korting op korting op korting, waar wacht je op?Gewoon even bellen naar 070 355 25 54 of direct hier inschrijven

Actie

Vacature Rij-instructeur B

MET SPOED OPZOEK NAAR INSTRUCTEURS!

Verkeersschool De Ridder is met spoed op zoek naar instructeurs voor de auto die ons team komen versterken.

Wij zijn opzoek naar enthousiaste rijinstructeurs met ambitie om verder te groeien in het vak en de ontwikkeling daarvan.

WAT ZOEKEN WE IN EEN INSTRUCTEUR: Minimaal 2 avonden en/of zaterdag beschikbaar Goede communicatieve eigenschappen Slagingspercentage boven het kring (40) gemiddelde Om kunnen gaan met bijzonders leerlingen Bij ZZP in bezit van eigen auto Engels sprekend is een pré WAT KUN JE VAN ONS VERWACHTEN: Werkomgeving: Den Haag en omstreken Al je administratie is geregeld ook voor ZZP’ers ZZP geen financiële risico’s Verdiensten naar ervaring met kans op bonus Leuke team uitjes

Interesse? Neem even contact met ons op via: 070 355 25 54

Kom je net van de opleiding ben je ook van harte welkom

Gebruik navigatie standaard in rijexamen auto

Het rijexamen B krijgt op 25 maart 2019 een update. Dit houdt onder meer in dat het gebruik van een navigatiesysteem standaard wordt in het onderdeel ‘zelfstandig route rijden’ van het autopraktijkexamen. Hiermee sluit het CBR aan op de dagelijkse praktijk waarin de meeste Nederlanders navigatieapparatuur in hun auto hebben. In januari en februari volgen informatieavonden voor de rijopleiders.

Mogelijkheden

Sinds september 2011 moet elke examenauto een navigatiesysteem hebben. Het gebruik van dit systeem is voor de examinator nu nog een van de drie mogelijkheden waaruit hij kan kiezen voor het examenonderdeel zelfstandig routerijden. Van de andere mogelijkheden vervalt het rijden naar een oriëntatiepunt. De clusteropdracht komt alleen bij uitzondering nog aan bod, bijvoorbeeld bij uitval van de navigatie.

Bijzondere verrichtingen

De update van het autorijexamen betreft ook de bijzondere verrichtingen. Hierbij maakt de stopopdracht plaats voor recht achteruit rijden. Daarnaast wordt de opdrachtgeving voor de bijzondere verrichtingen preciezer. De examenkandidaat krijgt dan bijvoorbeeld niet meer te horen dat hij moet parkeren, maar dat hij moet fileparkeren of parkeren in een haaks of schuin vak. Tot de overige bijzondere verrichtingen behoren de bocht achteruit rijden, omkeren door te steken, omkeren door een halve draai en de hellingproef. Van deze verrichtingen moeten er nog steeds twee worden uitgevoerd, waarvoor de kandidaat zélf een plek kiest. Recht achteruit rijden en de ‘bocht achteruit’ toetsen we vanaf 1 juni. Zo hebt u de tijd om dit goed aan te leren bij uw leerlingen.

Situatiebevraging

Verder wordt de situatiebevraging uit het examen gehaald, omdat examenkandidaten hierdoor uit hun ritme kunnen worden gehaald. De situatiebevraging blijft wél een onderdeel van de tussentijdse toets. Daarmee kan het bijdragen aan gevaarherkenning, vooral als u hieraan extra aandacht besteedt in de rijopleiding. De situatiebevraging blijft ook gehandhaafd bij T-praktijkexamens.

Belangrijke tips bij gladheid

Houd afstand

Zorg voor extra ruimte op de weg vóór je. Die paar meter extra geeft je meer tijd om te reageren op onverwachte gebeurtenissen. Maakt je voorganger een noodstop, dan heb je een paar tellen extra om (beheerst) te remmen. En - niet onbelangrijk - degene achter je ook. Ga niet op iemands bumper hangen omdat je haast hebt. Bij invoegen geldt hetzelfde. Neem de tijd en de ruimte om rustig, met gepaste snelheid in te voegen.

Kijk ver voor je uit

Kijk vér voor je uit, dan stuur je meestal vanzelf in de goede lijn. En ook dat gaat beter als je niet te dicht achter je voorganger rijdt. Het lijkt misschien niet nodig, die extra tijd. Maar iedere seconde én meter telt als je onverwachts in een slip terechtkomt.

Trek rustig op

Soms is optrekken vanuit stilstand al meteen een uitglijder. Voor je het weet graven de slippende banden zich dieper in de sneeuw en komt de auto helemaal niet meer van zijn plek. Wegrijden in z’n twee kan helpen. Geef weinig gas en laat de koppeling heel rustig opkomen. Dat kan ook prima in de eerste versnelling. Probeer al je handelingen beheerst en rustig te doen. Stuur gelijkmatig, rem niet abrupt. Stuur bochten niet te scherp in. Veiligheidssystemen als ESC (ESP) kun je bij optrekken vanuit stilstand op gladde ondergrond soms beter even uitschakelen. Ze kunnen het  wegrijden in de sneeuw juist bemoeilijken. Zet - zodra je rijdt -  ESC (ESP) direct weer aan!

Soms hard remmen en soms juist niet

Moet je een noodstop maken, dan wil je dat het ABS (antiblokkeersysteem) optimaal functioneert. Ga dus niet steeds een ‘pompend’ remmen. ABS werkt alleen als je de remdruk hoog houdt. Trap - bij voorkeur tegelijkertijd - hard op de rem en de koppeling. Schrik niet als je rempedaal gaat trillen of als je rare geluiden hoort. ABS zorgt ervoor dat je wielen blijven draaien (anti-blokkeren dus). Daardoor kun je blijven sturen als dat nodig is. Soms kun je bij gladheid beter helemaal niet remmen. In bochten bijvoorbeeld. Laat het gas op tijd los om vaart te minderen, ruim voor de bocht. Geef bij gladheid pas weer gas als je de bocht uit bent. Mocht je de bocht toch niet goed hebben ingeschat en zie je de vangrail op je afkomen, blijf dan vooral kalm. Gooi het stuur niet ineens om. Je kunt de auto beter laten glijden langs de vangrail en rustig je stuur in de juiste rijrichting draaien. Zodra je weer grip hebt, ga je vanzelf weer de goede kant op. Langs de vangrail glijden is onplezierig, maar kan ook helpen je auto weer in het juiste spoor te krijgen. Het stuur omgooien en aan de andere kant van de weg terechtkomen, misschien wel tegen een boom of tegenligger, dat wil je zeker niet.

Alert blijven, ook met winterbanden

Winterbanden zijn geen totaaloplossing voor winterse problemen. Als je twee keer zo hard rijdt, is je remweg normaal gesproken vier keer zo lang. Bij gladheid wordt dat nog versterkt. Winterbanden mogen een kortere remweg hebben dan zomerbanden, als je hard rijdt wordt dat effect volledig opgeheven. Fabeltje: de bandenspanning verlagen zou helpen bij gladheid. De banden maken daardoor meer contact met de weg en dat zou moeten resulteren in extra grip. Helaas: te slappe banden gaan ten koste van de stabiliteit. De zachtere structuur van winterbanden verergert dat alleen maar. Om winterbanden optimaal te laten functioneren, is de juiste bandenspanning nóg belangrijker.

Actie

Let altijd op welke rijschool je kiest!

Rijscholen geven onjuiste slagingspercentages op aan potentiele leerlingen dinsdag 08 januari 2019 | Miranda Schenkhuizen

Gisteravond bestede het tv-programma Radar aandacht aan de slagingspercentages bij rijscholen. Uit een steekproef onder 53 rijscholen gaven 17 rijscholen aan het slagingspercentage niet te weten en gaf meer dan de helft een hoger slagingspercentage op dan vermeld staat bij het CBR. Hert CBR noemt dat misleiding.

Meer misleiding

Volgens Ruud Rutten houdt de misleiding daar niet op: “Misleiding gebeurt niet alleen met slagingspercentages maar ook met aanbiedingen, bijvoorbeeld voor het aantal lessen dat nodig is om je rijbewijs te halen, soms wordt er reclame gemaakt voor pakketten van 20 lessen, inclusief examen. En dan zijn er ook nog spookrijscholen met dubbele inschrijfnummers. De concurrentie is moordend en zulke aanbiedingen en misleidende reclames helpen niet.”

Besodemieterd

Dat reclame van rijscholen misleidend kan zijn bevestigen ook Steve en Lonneke, ouders van een 18-jarige dochter in de uitzending. Zij kregen te horen dat de rijschool waar hun dochter ging lessen een slagingspercentage had van 80 tot 100 procent, wat niet bleek te kloppen. Steve:”We voelen ons gewoon besodemieterd.” Na 10 lessen werd het examen voor hun dochter al aangevraagd en na 26 lessen mocht ze examen toen, terwijl ze zelf wist dat ze t niet ging halen. “Ze heeft hier echt een deukje door opgelopen.” vinden haar ouders.

Aanvullende maatregelen

Minister Cora van Nieuwenhuizen reageert dat de misstanden bekend zijn en dat het ministerie met het CBR in overleg is voor aanvullende maatregelen. Ruud Rutten: “De juiste aanpak begint bij de instroom, de juiste mensen moeten geselecteerd worden voor het vak. Daarnaast moet de opleiding beter, verkeersveiligheid moet voorop staan en er moet degelijke basis opgebouwd worden”.

Keurmerk

René Ungerer van het Centrum voor Certificatie, geeft aan dat het nieuw ingevoerde Rijleskeurmerk, in samenwerking met LBKR, kan bijdragen: “Auditors kijken op website van de betreffende rijschool naar het slagingspercentage en bij het CBR alvorens een rijschool het keurmerk krijgt en daar mag geen verschil in zitten.” Ruud Rutten is sceptisch over het keurmerk: “Dit is te vrijblijvend, een groot deel zal zich niet aanmelden. Het is beter een verplicht keurmerk in te stellen” Minister Cora van Nieuwenhuizen geeft aan een keurmerk, voorlopig, niet te willen verplichten. De BOVAG reageert dat zij als branchevereniging zelf als keurmerk fungeren.

Wachttijden CBR

Het aantal examinatoren bij het CBR is sinds 2015 met een derde gegroeid. In totaal werken er nu zo’n 650 examinatoren. De verwachting is dat er in 2019 nog zo’n zeventig bij komen, om de wachttijden bij de praktijkexamens tegen te gaan

In 2016 en 2017 zijn er in totaal 120 examinatoren aangenomen en vorig jaar waren dat er nog eens 106. “Dat is in deze krappe arbeidsmarkt een hele prestatie”, aldus het CBR.

Meer mogelijkheden

Harold Bekhuis, divisiemanager Rijvaardigheid, vertelt in zijn column op RijschoolPro bovendien dat de zoektocht naar examinatoren iets makkelijker is geworden nu een Havo- of MBO 4-diploma niet meer nodig is. Meer mensen komen daardoor in aanmerking voor de baan bij het CBR.

“We zagen in onze zoektocht naar nieuwe examinatoren heel veel goede mensen voorbij komen. Waar we niet mee verder konden omdat ze net niet aan onze harde eis voldeden: Havo of diploma MBO4”, aldus Bekhuis. “In juni hebben we de opleiding tot examinator door NLQF (internationale standaard QF) laten certificeren op dat niveau. Hierdoor kunnen ook mensen solliciteren die wél het vereiste werk- en denkniveau mbo4/havo hebben.”

1 2 3 4 5
Ik wil

De prijzen
bekijken

Ik wil

Mezelf
inschrijven

Ik wil

Meer
informatie

Waarom kies je voor Verkeersschool de Ridder?
  • Rijden in de nieuwste auto's
  • Hoog slagingspercentage
  • BOVAG lid
  • BOVAG Garantiefonds
  • Hoge beoordeling door leerlingen
  • Professionele instructeurs
  • Flexibele lestijden
  • Lessen in heel regio Haaglanden
  • Gevestigd in Den Haag